نیکانیکا، تا این لحظه: 15 سال و 3 ماه و 6 روز سن داره

دختر نازنینم نیکا

حمام قجر - کاخ موزه چهلستون یا عمارت کلاه‌فرنگی قزوین

1391/3/7 13:28
نویسنده : نازی
1,590 بازدید
اشتراک گذاری

امروز با نیکا جون و خاله جونم رفتیم دیدن آثار باستانی یکی از جاهایی که رفتیم حمام قجر بود راجع به پیشینه تاریخی این محل میشه گفت :

حمام و موزه مردم‌شناسی قجر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به وسیله امیر گونه خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس صفوی به دستورشاه ساخته شده و نخست "حمام شاهی" نام داشته است.[۱] تاریخ بنای آن را "صحت عافیت" گفته اند که معادل ۱۰۵۷ است:

ساخت از لطف شاه حمامی... به لطافت قبول هر مقبل

چون یکی از درون برون آید... "صحت عافیت" بود تاریخ[۲]

مساحت آن حدود ۱۰۴۵ متر مربع است.[۳] حمام از سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه و همچنین از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه تشکیل شده است، در اصلی آن رو به جنوب باز می‌شود و با راه پله‌های مارپیچ به سربینه منتهی می‌گردد. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قراردارد شش شاه‌نشین و طاق نما را در پلانی هشت ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین خریداری و با سرمایه گذاری شهرداری قزوین و مدیریت سازمان نوسازی و بهسازی مرمت شد و هم اکنون به عنوان موزه مردم‌شناسی در ۳ بخش اقوام، آداب و رسوم و مشاغل مورد بازدبد علاقه مندان قرار می گیرد.

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
 

 

 

یکی دیگه از جاهایی که رفتیم موزه چهل ستون بود درباره این بنا گفته میشه :

کاخ موزه چهلستون یا عمارت کلاه‌فرنگی - قزوین

این عمارت در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب به حساب می‌آید. از جاذبه‌های موزه چهلستون قزوین، می‌توان به نقاشی‌های دوران صفوی اشاره کرد.

موزه چهلستون قزوین در دور صفویه (زمانی که قزوین پایتخت بود) به کلاه فرنگی معروف بود.

این مکان، کاخ شاهی بوده که شاه طهماسب صفوی بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته و دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است.

این بنا ساختمانی 8 گوش به مساحت تقریبی 500 متر مربع است که بر اساس نقشه معماری ترک در 2 طبقه ساخته شده و دارای تالارها و اتاق های کوچکی در هر طبقه است.

نقاشی‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت فراوان است. از این مکان هم اکنون به عنوان گنجینه (موزه) قزوین استفاده می شود.

 

این عکس در حیاط این عمارت گرفته شده ومربوط به ریشه یک درخت کهنسال است

 

 

حمام قجر

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)